Czytelnia


Co drzemie w krzemie?

Opublikowano: 12 kwietnia 2017 przez Urszula Pietraszek-Wojnach

W krzemie drzemie zdrowie!

Ten minerał wpływa na szereg procesów w naszym organizmie:

 
  • poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, uszczelnia oraz wzmacnia naczynia włosowate
  • eliminuje substancje toksyczne z komórek
  • poprawia wytrzymałość tkanki kostnej oraz ścięgien
  • wpływa na powstawanie mazi stawowej
  • wspomaga ochronę przed chorobami serca
  • wspomaga zwalczanie szeregu stanów zapalnych
  • wzmacnia odporność
  • wspomaga walkę z  infekcjami grzybiczymi  oraz pasożytniczymi
  • poprawia kondycję naszej skóry, włosów oraz paznokci
  • usprawnia pracę nerek
  • ochrania układ oddechowy

Krzem jest odpowiedzialny za właściwe wykorzystanie wapnia oraz magnezu. Jest również zaangażowany w syntezę białek. Jest składnikiem elastyny oraz kolagenu.

Częstymi objawami niedoboru krzemu mogą być:

  • łamliwe paznokcie oraz włosy, wrażliwość i suchość skóry, nawracające problemy ze stawami ( np. przyspieszone zużywanie się chrząstek stawowych), ogólne problemy z tkanką łączną, z naczyniami np. zwapnieniem tętnic- organizm z braku krzemu zastępuje go wapniem!; problemy z układem oddechowym, wczesna osteoporoza, choroby oczu oraz przyzębia (np. paradontoza) itp.

Na jego niedobry wpływa mocno przetworzona żywność, produkty rafinowane ( biały cukier, biała mąka), niskie spożycie błonnika, częste gotowanie w aluminiowych naczyniach (glin), choroby pasożytnicze oraz grzybicze, rzadkie picie wód zdrojowych oraz przeciążenie fizyczne.

Najbogatszym źródłem krzemu są kasze, na czele z jaglaną i gryczaną, otręby, skrzyp polny wiosenny, wodorosty oraz algi morskie, lucerna, ryż brązowy, cebula, ogórek ze skórką, pokrzywa, szparagi oraz fasolka i wody zdrojowe. Z owoców sporo krzemu zawierają truskawki oraz czarne porzeczki.

Uwaga! Deficyt krzemu w organizmie sprawia, że inne pierwiastki nie są przyswajane przez nasz organizm. Bardzo często niedobry innych minerałów są ściśle powiązane ze zbyt niskim poziomem krzemu w naszym ustroju, gdyż jest on kofaktorem wielu procesów biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. Jaka rada? Należy regularnie spożywać produkty bogate w ten kluczowy pierwiastek, tym bardziej, że jego ilość w naszym ustroju obniża się po 40 roku życia.

Życzę zdrowia !
Urszula Pietraszek-Wojnach

Chcesz dowiedzieć się od nas czegoś więcej?